lauantai 4. toukokuuta 2013

Ruotsiin ja takaisin

" minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin
ja takaisin
minä olen päättänyt olla sinun
tanssin, satuilen ja liioittelen
minä olen päättänyt olla sinun ... "

- Scandinavian music group

Harmaa Tallinna

Nyt lupaamani "matkapäiväkirja" viime viikonlopun pennunhaku reissusta Ruotsiin. Luca jäi viikonlopuksi A:n ja villakoira Dinan luokse hoitoon. Matkani starttasi lauantaiaamuna 27.4. kimppakyydillä Tallinnaan, jonne kavereitani oli menossa shoppailemaan. Lensin Flybe Nordicin koneella Tukholmaan Bromman lentokentälle. Tukholmassa minua tervehti auringonpaiste ja lämmin kevät sää Tallinnan harmauden jälkeen. Löydettyäni tieni lentokenttäbussilla Tukholman päärautatieasemalle, ostin junalipun Västeråsiin. Ehdin hiukan kierrellä rautatieaseman kauppoja ja ostaa kasvattajalle pienen tuliaisen ennen junan lähtöä. Perillä Västeråsissa minua olivat vastassa kasvattaja Helene sekä Josefine, yksi pennunostajista. Josefinelle meni yhteisomistukseen Helenen ja Extra'sin kasvattajan Nilla Lundwallin kanssa Fridan veli Vegas, Cameron We Will rock You. Minä ja Josefine asuimme molemmat viikonlopun Helenen luona.

Kesäinen Tukholma

Ajoimme reilu puolen tunnin ajomatkan Västeråsin kaupungista Helenen kotiin maaseudulle. Vastassa meitä olivat Helenen koirat Northon (Cameron Hunnicut), Duffy (C. Rockferry) ja Harley (C. Entertainer), sekä tietysti Duffyn pennut, jotka siirsimme heti pihalle aitaukseen telmimään. Minä ja Josefine vietimme koko iltapäivän aitauksessa tutustuen pentuihin ja toisiimme. Olin seitsemännessä taivaassa istuessani lämpimässä kevätauringossa näiden ihanien vehnäpalleroisten hulinoidessa ympärilläni. Ja mikä tärkeintä, saadessani vihdoin tutustua tulevaan pikku prinsessaani.

pennyt tyrkyllä

Frida kutsuu leikkiin

painia

keltapantainen tyttö poseeraa

minä ja pikku prinsessani <3

veljet, mr. ruskea ja vaaleansininen

ruokajono

ja lounaan kimpussa

Myöhemmin otettuamme pennut sisään autoimme Heleneä trimmaamaan minun, Josefinen ja Helenelle jäävän pennun ja otimme niistä seisotuskuvia. Helene pesi ja trimmasi myös Northonin ja Harleyn seuraavan päivän koiranäyttelyitä varten. Koska ilta oli lämmin, päätimme grillata päivällistä. Illalla otin vielä Fridan yksinään kanssani keittiöön tutustumaan minuun ja harjoittelemaan lentolaukussa oloa. Frida meni laukkuun kuin vanha tekijä ja oli silminnähden tyytyväisen oloinen kun Duffy ja Harley eivät mahtuneet laukkuun. :D

Frida 9 viikkoa

peto luolassaan ;)

äiti Duffy auttoi harjoittelussa

Sunnuntaina heräsimme aikaisin, pakkasimme koirat ja tavarat autoon ja ajoimme Västeråsiin kansainväliseen koiranäyttelyyn. Vehniä oli ilmoitettu 36. Seurasin mielenkiinnolla Helenen taitavaa työskentelyä Northonin ja Harleyn turkkeja viimeistellessä ja tutustuin lukuisiin uusiin ruotsalaisiin vehnätuttuihin. Kehän laidalla seurasimme Josefinen kanssa vehnien arvostelua, ja panin merkille koirien kauttaaltaan korkean laadun. Lopulta rodun parhaaksi valikoitui Northon ja vastakkaisen sukupuolen parhaaksi Northonin sisko Loppan (C. Hot-Lips). Mikä upea 9 -vuotias sisaruspari, ihasteli tuomarikin. Mainittakoon, että Loppan on Dyffyn emä, ja siis Fridan emän emä. Ryhmäkehiä odotellessa ehdimme Josefinen kanssa kiertelemään näyttelykojuja. Mukaan tarttui kaikenlaista "pientä kivaa". Fridalle puruluu kotimatkalle Viroon, muutama vaaleanpunainen lelu (wubba kong ja kuminen luu) sekä ihana käsintehty nahkainen peti, josta laitan kuvan myöhemmin. Lucalle ostin uuden purkin Plaque Offia ja non-spil vesikupin. Ostin vielä pussin kuivattuja porkkanapellettejä, joita Helene oli käyttänyt pennuilla lisänä ruuassa. Ryhmäkehissä saimme aihettta juhlaan Northonin sijoittuessa Best In Show veteraaniksi ja selvitessä seitsemän parhaan joukkoon terrieri ryhmäkehässä.

Northon BIS veteraani

Näyttelyn jälkeen Josefine ja pikku-Vegas lähtivät kotiin Malmöseen. Pitkän näyttelypäivän uuvuttamina päädyimme Helenen kanssa helppoon pasta-illalliseen television ääressä. Ehdin päivitellä facebookkiin kuulumisia ja kuvia Ruotsista. Frida oli osan illasta minun kanssani poissa muiden pentujen luota. Vähän tyttö jännitti, mutta rauhoittui hyvin syliin ja oli kiinnostunut leikkimisestä ja lentolaukusta. :)

Maanantaiaamuna ajoimme Helenen kyydillä Salaan tämän Trimkompaniet trimmaamoon. Kaikki koirat olivat mukana: trimmaamon takatiloissa oli isot aitaukset, joissa koirat viettävät aikaa Helenen työskennellessä. Minun ja Fridan juna Tukholmaan lähti yhdeltätoista, joten Frida sai vielä temmeltää viimeiset hetket sisarusten kanssa minun käydessä viereisellä eläinlääkäriasemalla hoitamassa viimeiset paperiasiat kuntoon.

Sain kyydin Salan juna-asemalle yhdeltä Henelen trimmaajista. Frida vinkui autossa hetken, mutta asettui sitten nukkumaan laukussaan. Reilu tunnin junamatka Tukholmaan meni myös unisissa merkeissä meidän molemman osalta. Tukholman rautatieasemalla ostin eväät mukaan ja sitten suuntasimme suoraan Bromman lentokentälle vievään bussiin. Olimme lentokentällä tunnin etuajassa, joten jäimme syömään eväitä ulos auringonpaisteeseen ennen turvatarkastuksen läpäisyä. Turvatarkastuksessa Frida hurmasi kaikki virkailijat söpöydellään ja rauhallisuudellaan. :)

Lounas ulkona

väsynyt matkustaja

Lentokoneeseen siirtyminen ja itse lento sujuivat myös ongelmitta. Minulla oli lentolaukku sylissäni ja Frida nukkui selällään koko lennon ajan niin, että vain mustat tassunpohjat ja karvaton vauvamasu näkyivät. Tallinnan lentokentällä meitä oli autolla vastassa I, joka kyyditsi meidät kotiin Tartoon asti. Olimme perillä Tartossa ilta kahdeksan jälkeen, hain Lucan A:n luota hoidosta ja sitten suuntasimme kotiin viettämään rauhallista koti-iltaa laumamme uudella kokoonpanolla.

hei me lennetään!

autossa matkalla Tartoon, edelleen nukuttaa ;)

ensimmäinen ilta kotona, Luca päästi jo näin lähelle